ЗАПОРІЗЬКА ЗОШ № 41
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Миру, 4
Автор : Калянова Наталя Станіславівна, вчитель історії та суспільних дисциплін
Формування громадянської освіти на уроках суспільних дисциплін.
Зміни, що відбуваються в українському суспільстві визначають нові вимоги до вітчизняної системи освіти. Вони полягають в успішній самореалізації особистості, її соціалізації у суспільстві, активній адаптації на ринку праці, формуванні громадянської компетентності, поваги до прав і свобод людини, патріотизму, любові до навколишнього середовища, родини та Батьківщини. Основа будь-якого суспільства – повноправний громадянин. Особливу роль у вихованні громадянина відіграє громадянська освіта. Саме вона забезпечує особистість певною системою знань і умінь, формує демократичні цінності та готовність брати участь у суспільно-політичному житті.
Громадянська компетентність має 3 складові :
- Знання та засоби їх отримання (передбачає педагогічний вплив на свідомість школярів шляхом надання їм певної системи знань);
- Вміння, основані на отриманих знаннях (узагальнюючий характер знань надає можливість застосовувати їх в конкретних життєвих ситуаціях, тому учні повинні бути активними учасниками процесу отримання знань. Громадянин повинен критично мислити, виконувати свій громадянський обов’язок, співпрацювати з іншими людьми, вміти користуватися своїми правами та захищати їх, аналізувати політичну ситуацію);
- Мотиви та цінності особистості (повага до прав інших, гуманізм, толерантність, наявність власної життєвої позиції, бажання приймати участь в суспільно-політичному житті, вміння знаходити компроміс).
Уроки історії та суспільних дисциплін надають великі можливості формування громадянської освіти.
Громадянська освіта в загальноосвітній школі складається з трьох ступенів:
- Дитина відчуває себе частиною суспільства та громадянином своєї Батьківщини , розвиваються комунікативні здібності ( початкова освіта );
- Продовження формування системи цінностей та принципів поведінки підлітка засвоєння знань та умінь , необхідних для майбутнього самосійного життя в суспільстві, особливо важливо – формування поваги до закону ( середня освіта);
- Поглиблення знань щодо процесів які відбуваються в різних сфера суспільства , про права людей, учні вдосконалюють вміння захищать права , вчаться налагоджувати індивідуальну та колективну діяльність ( вища школа).
Впровадження концепції громадянської освіти в Україні на уроках історії та суспільних дисциплін в загальноосвітній школі показує, що в навчальній діяльності змінюється відношення до процесу і у вчителя, і у учня.
- Вчитель переорієнтовується на демократичні методи взаємодії з вихованцями, на суб’єктний підхід, вдосконалює уміння створити демократичний клімат у класі та школі на засадах взаємної довіри, поваги до прав і свобод, толерантності; створює умови для розвитку почуття власної гідності в учнів, відповідальності, здатності до самовизначення.
- Широко впроваджує проблемно-діалогічні підходи, активні методи навчання і виховання, які розвивають здатність учнів ставити нові питання, добирати різноманітні аргументи, приймати незалежні, помірковані рішення, робити висновки, формулювати власну точку зору щодо проблеми.
- Вчитель формує мотивацію до участі у суспільно-політичному житті, бажання мати власну життєву позицію.
- Створює підґрунтя для формування світоглядних орієнтацій особистості, розвитку власної філософії життєдіяльності, її самореалізація в кожній із сфер суспільного життя.
- Учні старших класів вже мають досвід самостійного аналізу історичних процесів, тому на уроці вони охоче приділяють увагу діалогам, дискусіям з проблемних питань, що ставляться у вступній частині уроку, а у підсумковій - мають власну аргументовану точку зору.
- Внаслідок використання методів формування критичного мислення зріс рівень використання наочності на уроках, яскравіше простежуються міжпредметні зв’язки, змінилися на краще відносини вчителя з учнями, особливо «далекими від історії», які володіють ПК, підвищилась якість знань, виросла продуктивність уроку.
- Учні приймають активну участь у позаурочній діяльності.
- Розвивається компетентність соціального вибору, а комунікативна - здобуває досвід під час рольових ігор, семінарів та дискусій. Учні вчаться приймати рішення, стикаючись з конкретними проблемами.
- У учнів підвищується здатність отримувати освіту в соціальних умовах, що постійно змінюються.
- Робота з історичними джерелами допомагає учню подолати монологізм мислення, відмовитися від однозначних та прямолінійних суджень, зрозуміти авторську позицію. Наявність в історичних текстах оцінок та характеристик ставить учня в позицію етичного вибору, змушуючи приміряти на себе історичні ролі.
В кожному з моїх учнів я хочу бачити високодуховну особистість, Громадянина. Саме такі люди берегли та множили священні цінності нашої землі, жертвували своїм життям, хто під Крутами, хто в Битві за Дніпро, хто в зоні АТО. Будемо сподіватися, що соціальне замовлення на Людину (з великої літери) органічно ввійде в нові реалії сучасного періоду життя України.
Виховання особистості та громадянина тісно пов’язані. Бути громадянином означає мати активну позицію, усвідомлювати свій патріотичний обов’язок, відповідальність за Батьківщину та народ, національні цінності, святині й культуру. Громадянська позиція виявляється не лише в хвилюванні через долю країни, але й в гарячому бажанні бачити її вільною та квітучою. Вона пов’язана з умінням працювати на користь держави, готовність прийти на допомогу тим, хто її потребує. Разом з тим , громадянська позиція не виключає критичного ставлення до соціальної несправедливості. Звичайно, громадянин завжди готовий рішуче стати на захист своєї Батьківщини.
Комментариев нет:
Отправить комментарий